6 Haziran 2009 Cumartesi

Bazı Şarkılar ve bazı melodiler, Beni “Öldürüyorlar!”


Üstat Neyzen Tevfik’in, büyük bir müzisyen olduğu ve aslında saraylarda ağırlanmasına sebep olabilecek bir yeteneğe sahip bulunduğu söylenir. Ama merhum, dış görünüşü ve hayat tarzı itibarıyla mecnun ve sefil bir kişi olduğu hissini vermekteymiş. Bir gün, kendisine neden böyle bir hâlde olduğu sorulunca şöyle demiş: “Ben çok küçükken, merhum babam, beni Boğaz’da bir Ney meşkine götürmüştü. Boğaz manzarasını seyrederken, bir yandan da neyzenlerin üflediği neylerden yükselen nağmeleri dinledim. O geceden sonra, bir daha kendime gelemedim ve hep bu hâlde kaldım!” Müziğin böylesine derin bir etkisi olabiliyor!

Ben bir ortaokul öğrencisiyken, Barbara Straisand’ın “Woman in Love” adlı şarkısını dinlerken çok duygulandığımı hatırlarım.
Lise bir öğrencisiyken Orhan Gencebay’ın “Hatasız Kul Olmaz” adlı şarkısı beni çok etkilerdi!

Üniversiteyken, nedense üzgün olduğum bir anda, Aşkın Nur Yengi’nin bir şarkısını dinlerken, “kahrımdan öleceğim” hissine kapılmış ve kaset-çaları kapatmıştım! Yine o dönemlerde, bir gün vapura binerken Kayahan’ın “Yemin Ettim” şarkısını walkman’de dinliyordum. Birden ağlamaya başlamışım! Bir delikanlının (yani benim) uluorta ağlayışı karşısında “afallamış” bir çocuğun bana şaşkın gözlerle baktığını hatırlıyorum!

Yine Neşet Ertaş’ın seslendirdiği “Gönül Hep Seni Arıyor” ve “Zahidem” adlı türküleri de kendimi hazırlamadan veya yanımda birisi olmadan dinleyemem! Behiye Aksoy’un “Aşk Bilmecesi” adlı şarkısı da beni “öldürür!”
Pavarotti’nin seslendirdiği “Caruso” adlı şarkı, bana çok hüzünlü gelir. Thomas Albinoni’nin Adagio’su da içimde “katliam yapar” desem yeridir! Salif Keita’nın şarkıları da lirik bir hüzün taşır! Salif Keita’yı dinleyebiliyorum, ama bir yandan da bir fırtınanın dünyamı karıştırdığını da hissederim!

İlk olarak Bergen’in ve daha sonra Funda Arar’ın yorumladığı “Benim için üzülme” adlı şarkı da tam bir hüzün sağanağıdır.
Geçenlerde Nilüfer’in eski albümlerinden birisi olan “Ne Masal, Ne Rüya” adlı bir kaset elime geçti. Bu albümde yer alan iki şarkıyı bir akşam dinledim ve sonraki akşamlarda dinleyemedim! “Sen bunları dinlememelisin” diyerek bir başkasına öğüt verir gibi kendime öğüt verdiğimi hatırlıyorum!

Kısacası bazı şarkılar, dinleyicisini ciddî olarak ve inanılmaz bir şekilde hırpalıyorlar!
Anadolu’da “yüreği yufalmış (yufkalaşmış)” olmak tabiri vardır. Bu tabir, hasretler, göçler ve benzeri sıkıntılar yaşamış oldukları için, artık huzurlu bir hayat sürüyor olsalar da, her vesile ile ve kolayca duygulanabilen kişileri anlatan bir ifadedir. Eğer siz de böyle birisiyseniz veya şairseniz, yani yüreği doğuştan “yufalmış” birisiyseniz, işiniz zor demektir! Sizi yaralamayacak ve hatta yerine göre incitmeyecek bir şarkıya rastlamak zordur!

Şunu yaptığım da oluyor: Beni çok etkileyen ve olur-olmaz yerlerde bir şekilde karşılaştığım şarkılara karşı bağışıklık kazanmak için, onları bir süre için tekrar tekrar dinlerim ve etkisiz hâle getiririm!

Yine de ne olursa olsun, başa çıkamadığım her defasında beni etkileyip-duygulandıran ve bazen inciten şarkılar var. Nilüfer’in “Es Deli Rüzgâr” adlı şarkısı bu türden bir şarkıdır! Bu şarkıyı dinlerken, şunları düşündüm: Bu şarkının sözlerini yazan ve bestesini yapan kişi, bu denli derin ve incitici bir hüznü, önce şarkıya ve sonra da dinleyenlere yükleme sorumluluğunu nasıl olup da üstüne alabiliyor!


Eminim ki sizi de “öldüren” şarkılar vardır! “Aman dikkat!” diyorum, çünkü melankoli duygusu, insanın kendi dudaklarını ısırıp-kanatmaya alışması gibidir ve garip bir hazzı vardır. Bu garip duygu, bir esere dönüşüp sizden uzaklaşmadığı sürece de, sizi içerden ve sinsice yıpratır.

-----------------------

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI
Kitabın Tanıtım Yazısı
Kitabın Facebook sayfası
Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)
-------------------

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder