11 Kasım 2009 Çarşamba

Türkiye gezim ve diğer notlarım...


Mardin'de Dara dönüşü Grup Fotoğrafı
Hakan Berberoğlu'nun Türkiye'ye getirmiş olduğu 11 Amerikalı dostumuzla Mardin'e de uğradık. Dara dönüşü bu aile fotoğrafını çektirdik. Ben Siyahî kardeşim Gerald'ın (resme bakanlara göre) sağındayım. Güzel bir gündü ve herkes gayet neşeliydi. Mardin, gerçekten farklı ve güzel bir kent.


İletişim sanat mıdır?
Bir şeyin ne kadar önemli olduğunu anlatmak için onun bir "sanat" olduğunu söylemek hoşumuza gider. Hâlbuki önemsediğimiz şeyi "sanat" olarak adlandırmak, kendimiz de, başkalarını da ürkütür. Çünkü, sanat deyince, akla yetenekli olmak gelir. Evet, her becerinin sanat boyutuna ulaştığı noktalar vardır. Yani yazmak var, Tolstoy gibi yazmak var. Ama Tolstoy gibi yazamıyorsunuz diye, hiç bir şekilde yazmamanız gerektiğini kim söyledi? Ben iletişim veya yazarlık "zenaattir" diyorum. Yani, günlük hayatının bir kısmını bu konuda okumaya ayıran, kendisini bu konuda geliştirmeyi hedefleyen ve yanlışlar yapıp onlardan ders almayı göze alan herkes, bu zenaati, yani iletişim zenaatini öğrenebilir. Herkes kendi hayatından bir şeyleri yazarak veya anlatarak paylaşabilir. Zamanla bunu daha iyi bir şekilde yapmayı da öğrenebilir. Yani iyi bir zenaatçi de olabilir. Sanatçı olma konusuna gelince, belki sanatçısınızdır da, ama önce bir "zenaatçi" olun derim. Sanatçıların ne kadar çalışkan olduklarını göz ardı etmeyelim.

Mükemmelci olma hastalığı
Bir İnsanın, bir konuda ulaşmak istediği hedef "mükemmellik" olabilir. Ama ara basmaklar mükemmel olmayabilir ve genellikle olmazlar da.
Mesela "sıfır hatayı" hedeflemiş olan şirketler, son kullanıcıya sundukları hizmet veya ürünlerde kusursuz olabilirler, ama ara üretim safhalarında hata yapabilirler. Veya ilgilendiğiniz konuda mükemmel olmanız da gerekmez. Mesela yazı yazmak istiyorsunuz ve yazıyorsunuz; hedef kitleniz, sizi mükemmel olduğunuz için değil, farklı olduğunuz için okur ve sever. Elbette zaman içinde kendinizi geliştirip, okurlarınıza daha iyi vermeye çalışın ve mükemmel olmak istediğiniz şey herneyse onda mükemmel olun, ama hemen mükemmel olmayacaksınız. Hele dinlenmek ve nefes almak için, mesela fotoğraf çekmek gibi bir hobiniz varsa, mükemmel olmanıza en azından şimdilik hiç gerek yok. Keyif almaya bakın. Ailelerimiz ve eğitim sistemi hiç bir risk olmayan konularda bile "iyi olacaksan yap, yoksa yapma" diyerek, bizi tutuk bir hâle getiriyorlar. Bizi hayattan korumak isterken, boşluğun, amaçsızlığın ve hedefsizliğin kollarına atıyorlar. Bir çocuğun, söz gelimi, büyük bir sanatçı olmayacaksa bile ebru ssanatıyla ilgilenmesi, televizyon seyretmesinden daha iyi değil mi? Ayrıca, bir sanat dalıyla meşgul olmak bir çocuğa veya herhangi bir yaştaki bir bireye çok şey kezandırır. Mükemmel olmayın demiyorum elbet, sadece hemen olmaz diyorum. Biraz sabır...

Sindirmek ve cezalandırmak iyi bir yönetim taktiği midir?
Hepimiz sevdiklerimizi bazen incitiriz. Ama sevdiklerini sürekli incitmeyi marifet veya yönetim biliminin bir parçası sananlar var ve ben, bu insanları hiç anlamıyorum. Hele bunu erkeklik veya yöneticilik adına yapmak, hepten aptalca. Bir patronum vardı ve insanları suç üstü yapmaktan keyif alırdı. Etrafındaki kişiler, akrabaları da dahil, ürkek tavşanlar gibiydiler.

Mesela bir gün Almanya'da otel odasında yemek yiyoruz. Bankoya gazete sermiştik ve o da kesmiş olduğu meyveyi tam bankonun kenarına koymuştu. Yani ben gazeteye hafifçe dokunsam, meyve yere düşecek. Bana: "Hocam dikkat et, meyveyi düşürme" dedi. Ben de dedim ki: "Siz meyveyi biraz bana doğru itseniz, yere düşme tehlikesi kalmaz, ama sizin gerilim verme ve suç üstü yapma merakınız, buna izin vermiyor!" Sonra da bastım kahkahayı. Bana bakakaldığını bugün gibi hatırlıyorum...

Bu tipler, hesap sormayı çok severler, ama yol arkadaşı olmayı vs bilmezler. Mesela çocuklarıyla oturup sohbet etmezler, ama ceza verme fırsatı çıkarsa kaçırmazlar ve işin acı yanı, aslında doğrusunun da bu olduğunu sanırlar. Peki böyle yaşamaktan ne anlarlar, böyle yaşamak onlara ne verir, anlamış değilim...

-----------------------

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI
Kitabın Tanıtım Yazısı
Kitabın Facebook sayfası
Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)
-------------------

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder